• وبلاگ : دم مسيحائي
  • يادداشت : انا لله وانا اليه راجعون
  • نظرات : 1 خصوصي ، 18 عمومي
  • ساعت ویکتوریا

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + علي 

    به بهانه رحلت مردي بزرگ :


    زندگينامه :


    ولادت آيت الله محمد فاضل موحدي لنكراني در سال 1310 ش ديده به جهان گشود. پدر بزرگوارش از اساتيد حوزه علميه قم و از مهاجرين قفقاز بود كه سال‌ها در مشهد مقدس و حوزه علميه زنجان به تحصيل و تدريس اشتغال داشت و يك سال پس از تأسيس حوزه علميه قم وارد اين حوزه شد.
    تحصيلات ابتدايي
    آيت الله محمد فاضل لنكراني پس از اتمام دوره تحصيلات ابتدايي، از ادامه تحصيل در مدارس جديد چشم پوشيد و با عشق وعلاقه به جامعه طلاب علوم ديني پيوست. وي از همان آغاز طلبگي با آيت الله سيد مصطفي خميني ـ ره ـ فرزند ارشد امام خميني ـ ره ـ ارتباط علمي و معنوي پيدا كرد .
    تحصيلات عالي
    آيت الله فاضل لنكراني در نوزده سالگي خواندن درس خارج فقه را آغاز نمود و در محضر درس آيت الله بروجردي ـ ره ـ حاضر ‌شد. آيت الله فاضل لنكراني هر درسي را كه در محضر آيت الله بروجردي ـ ره ـ مطرح مي‌شد، همان روز به زبان عربي مي‌نوشت. روزي كه مرحوم آيت الله بروجردي ـ ره ـ در منزل پدري استاد، همان نوشته‌ها را ملاحظه كرده بودند، خطاب به پدر فرموده بودند كه هيچ فكر نمي كردم آقا محمد با اين سن و سال اندك بتواند به اين خوبي به ويژگي درس‌ها آشنا باشد، مخصوصا آنها را در قالب عباراتي جالب توجه از نظر تفهيم و تفهم و آنهم به زبان عربي به رشته تحرير در آورد.
    حضور در درس امام خميني(ره)
    در همان ايام بود كه امام خميني ـ ره ـ اسلامي ، تدريس يك دوره علم اصول را آغاز كردند و شيفتگان فراواني گرد شمع وجود ايشان جمع شدند. يكي از پرشورترين شاگردان ايشان، آيت الله فاضل كنكراني بود. وي آن روزها ضمن حضور در درس مرحوم آيت الله بروجردي، در جلسات فيض بخش امام امت ـ ره ـ شركت مي كرد و بدين‌سان يك دروه اصول كامل از مباحث الفاظ و مباحث عقليه را در محضر امام خميني ـ ره ـ گذراند كه حدود هفت سال به طول انجاميد.
    همچنين امام خميني ـ ره ـ در كنار درس اصول، يك دروه درس فقه از كتاب طهارت آغاز كردند كه از همان نخستين روز، آيت الله فاضل لنكراني در آن جلسات شركت كرد. ايشان درس فقه امام راحل ـ ره ـ را با دقت، هوشياري و تيزبيني خاص خود ضبط و ثبت مي‌كرد. حاصل اين نوشته‌ها چند جلد كتاب شد.
    اين‌گونه اين استاد برجسته حوزه علميه قم عمر پر ثمرش را در راه تحصيل علم و تدريس آموخته‌ها و اندوخته‌هاي خود گذراند و در كنار درس‌هاي فقه و اصول، چند سال از عمر پر ثمرش را در درس‌هاي فلسفه و حكمت سپري كرد. در اين رشته استاد وي، مرحوم علامه طباطبائي بود كه در محضر پر بارش طي سال‌ها، قسمتي از مباحث منظومه سبزواري و سپس كتاب اسفار ملاصدراي شيرازي را تعليم گرفت.البته در كنار همه اينها در مباحث ديگري چون بحث هاي مسائل عقيدتي و نيز مباحثي از درس اخلاق شركت مي‌كرد و از استادان ديگري هم به طور پراكنده بهره گيري و كسب فيض مي نمود .
    اجتهاد
    وي با توجه به هوش سرشار و كم نظيري كه داشت به سرعت به درجه اجتهاد رسيد. پس از آن همه تحصيل علوم و معارف اسلامي، بويژه پس از يازده سال تعليم پيوسته در محضر آيت الله بروجردي و نه سال شركت عاشقانه در محضر دانشمند آفرين و مكتب انسان‌ساز درس‌هاي امام خميني ـ ره ـ ، وقتي هنوز جواني سي ساله بود ديگر به تقليد نياز نداشت.
    مبارزه سياسي
    آيت الله فاضل لنكراني در كنار اين فعاليت‌هاي علمي، در مبارزات سياسي نهضت اسلامي به رهبري امام خميني ـ ره ـ شركت فعال داشت و به عنوان عضو برجسته جامعه مدرسين حوزه علميه قم، بارها دستگير شد و در زندان رژيم سفاك پهلوي شكنجه و سرانجام به بندر لنگه و مناطق كويري يزد تبعيد شد.
    سوابق تدريس
    وي در نخستين سال‌هاي جواني خود، همواره تحصيل و تدريس را به موازات يكديگر انجام‌ مي‌داد.‌ و بيش از بيست سال به تدريس خارج اشتغال داشت . گروه كثيري بالغ بر هفتصد نفر از فضلا كه غالبا مرداني عالم، آگاه و داراي تحقيقات و تأليفات هستند به نوبه خود به تدريس عده زيادي اشتغال دارند، در جلسات درس خارج ايشان شركت مي كردند و از چشمه جوشان علوم و فضائل وي سيراب مي‌شدند.
    تأليفات‌
    نهاية التقرير فى مباحث الصلوة(در مقدمات)؛
    نهاية التقرير فى مباحث الصلوة(الجزء الاو)؛
    نهاية التقرير فى مباحث الصلوة(الجزء الثانى)؛
    تفصيل الشريعه فى شرح كتاب تحرير الوسيله (كتاب الاجتهاد)؛
    تفصيل الشريعه فى شرح كتاب تحرير الوسيله (كتاب الطهاره و المياه)؛.
    تفصيل الشريعه فى شرح كتاب تحريرالوسيله (كتاب أحكام الوضوء و التخلّي)؛
    تفصيل الشريعه فى شرح كتاب تحرير الوسيله (كتاب النجاسات)؛
    تفصيل الشريعه فى شرح كتاب تحرير الوسيله، (كتاب الاجاره)؛
    تفصيل الشريعه في شرح كتاب تحرير الوسيله (كتاب الصلوة)؛
    تفصيل الشريعه في شرح كتاب تحرير الوسيله (كتاب الحدود)؛
    تفصيل الشريعه فى شرح كتاب تحرير الوسيله (كتاب الحج، الجزء الثانى)؛
    تفصيل الشريعه فى كتاب تحرير الوسيله (كتاب الحج، الجزء الثانى)؛
    تفصيل الشريعه فى كتاب تحرير الوسيله (الكتاب الحج، الجزء الثالث)؛
    تفصيل الشريعه فى كتاب تحرير الوسيله (كتاب الحج، الجزء الرابع)؛
    تفصيل الشريعه فى كتاب تحرير الوسيله (كتاب الحج، الجزء الخامس)؛
    تفصيل الشريعه فى كتاب تحرير الوسيله (كتاب الطلاق و الميراث)؛
    تفصيل ااشريعه فى كتاب تحرير الوسيله (كتاب النكاح)؛
    تفصيل الشريعه فى كتاب تحرير الوسيله (كتاب القضاء و الشهادات)؛
    احكام الحج؛
    تبيان الاصول؛
    الاحكام الواضحه؛
    رساله توضيح المسائل؛
    الحواشى على العروة الوثقى ؛
    حاشيه بر كتاب طهارة مصباح الفقيه مرحوم محقق همدانى؛
    مناسك حج؛
    مدخل التفسير؛
    چهره هاى درخشان در آيه تطهير؛
    ائمه اطهار يا پاسداران وحى در قرآن كريم.
    ارتحال
    سرانجام آيت الله فاضل لنكراني پس از سال‌ها تلاش علمي و سياسي و مرجعيت شيعيان، 26 خرداد آستانه ايام فاطميه به ملكوت اعلا پيوست

    پاسخ

    سلام .ولي چرا بي نام ونشون .کاش آدرسي ميداديد تا از اطلاعات داده شده تان تشکر کنم